Challenge: één boek per maand

Een collega vroeg mij onlangs: ‘Als copywriter lees je dan waarschijnlijk ook veel boeken?’. Euuuh, toen bleef het even stil in mijn kamp. Het was toch alweer even geleden dat ik nog eens een boek gelezen had. De krant, ja. Magazines ook. Social media, ajaaa. Maar een echt boek, van echt papier, dat was toch alweer geleden van september vorig jaar. Het schaamrood kwam me op de wangen. Maarja, toen was het vakantie en kon ik er rustig de tijd voor nemen. Tijdens het jaar is dat soms wat moeilijker. Er zijn de drukke werkdagen, en de gevulde weekends. Maar verandering is onderweg! Aangezien ik graag een steengoede copywriter wil worden, besloot ik om weer wat vaker te gaan lezen. Door die smartphone wat meer aan de kant te leggen, heb ik plots meer free time. Tv kijken is ook niet echt aan mij besteed, in plaats daarvan neem ik er nu een boek bij.

Het startte bij ‘Het meisje op de trein’. Ik had er veel goeie dingen over gehoord en was enorm benieuwd.  Het was een meeslepend verhaal. Goed opgebouwd, spannend van begin tot einde. In minder dan een maand tijd was het uit. Dankzij dit boek kreeg ik de leesmicrobe terug te pakken. Snel wou ik aan een tweede verhaal beginnen.  Ik vroeg raad aan mijn zus, want zij is een ferventer lezer dan ik. Zij toverde ‘Vele hemels boven de zevende’ van Griet Op de Beeck uit haar boekenkast. Al vanaf de eerste pagina was ik verkocht. De roman is zo fantastisch en poëtisch geschreven dat ik er zelfs een lijstje op nahield getiteld ‘zinnen die ikzelf had willen bedenken’. Hierbij een bloemlezing uit dit lijstje:

  • Niks is mooier dan het einde van het missen.
  • Alsof in mijn lijf alles feestviert. Alsof zon en maan en sterren allemaal tegelijk op ons schijnen om te zeggen: zo is het goed.
  • Hoe dat voelde, toen ik voor de eerste keer een jongen had gekust, dat wou ze weten. Dat was fantastisch, zei ik, vele hemels boven de zevende.
  • Leef hard en schoon en wild. Kijk goed, voel beter. Wees niet bang. Kies voor wat u blij maakt, wat het ook moge zijn. Durf proberen wat te lastig is. Leg de lat hoog genoeg. Koester en laat u koesteren. Geef anderen wat ze verdienen, en uzelf minstens ook. Blijf hopen, willen, dromen, wensen. Wees kwetsbaar en sterk, en lief voor kleine dieren. En drink op tijd en stond een goed glas, dat helpt altijd.
  • Omdat nooit meer wel heel erg lang is.

De voorlaatste zin is mijn favoriete zin uit het boek. Een levenswijsheid om te onthouden.

Om het lezen vol te houden, koppel ik er maar een challenge aan vast. Vanaf nu lees ik één boek per maand. We zijn al twee maanden ver, en ik heb er al twee uit. Voorlopig perfect op schema. Misschien kan de Verbeelding Book Challenge me alvast helpen om de uitdaging vol te houden. Tenzij iemand ondertussen een prachtidee heeft voor een boek in de maand april? Shoot!

 

2 thoughts on “Challenge: één boek per maand

Leave a comment