Brussel.

Vorig jaar koos ik ervoor om nog een jaartje journalistiek bij te studeren. Waar kon ik dit beter doen dan in onze hoofdstad zelf, het centrum van België en zelfs van Europa. De plaats waar veel belangrijke beslissingen worden genomen. Een plaats die een steeds groter wordende smeltkroes van culturen, talen en religies herbergt. Brussel. Ik besloot onmiddellijk om er ook een jaartje te gaan wonen. Het zou mijn eerste echte kennismaking met de grootstad worden van binnenuit. Uiteraard kende ik Brussel van Manneke Pis, de prachtige Grote Markt en de Rue de Boucher. Ik hield er voordien al van om te kuieren in de straten van onze hoofdstad, rond te kijken naar de vele verschillende mensen, de prachtige en creatieve winkels, de historische gebouwen. Een stad heeft mij altijd al kunnen intrigeren. Maar in een stad wonen, is nog altijd iets anders dan er af en toe eens langs gaan. Daarvoor had ik drie jaar op kot gezeten in Gent. Voor mijn studentenjaren heb ik altijd in Zedelgem gewoond, een West-Vlaams dorp, zo’n 10 kilometer van Brugge. Gent was even aanpassen, maar toch zag ik al onmiddellijk de vele voordelen in van een stad. Alles is dicht bij elkaar, je vrienden zitten op maximum tien minuten fietsen van je kot, er is altijd beweging, en er is altijd iets te doen. Waar Gent even wennen was, was het met Brussel toch iets anders. Ik kwam plots echt in een grootstad terecht. Ik wandelde drie minuten en kwam onmiddellijk terecht in een helse verkeerssituatie. File, toeterende auto’s, uitlaatgassen, … Wilde ik naar het centrum (ik zat in Elsene op kot), moest ik incalculeren dat ik wel zeker driekwartier onderweg zou zijn. Het netwerk aan metro- en tramverbindingen was ook even zoeken. Fietsen was er zo goed als onmogelijk. Eventjes de deur uit om een toertje te lopen was evenmin denkbaar. Een park had ik helaas niet onmiddellijk in mijn buurt. Misschien lijkt het na deze regels te lezen er wel op, maar het is niet mijn bedoeling om hier het zoveelste negatieve stuk over onze hoofdstad neer te schrijven.  Eens het metronetwerk stilletjes aan voor je ogen openbloeit en de metro nemen kinderspel wordt, ontdek je metrorit na metrorit, tramrit na tramrit, de pracht en praal van de Brusselse stad. Ik had het geluk dat velen van mijn klasgenoten ook in Brussel op kot zaten. Weliswaar in het centrum (dan maar weer 45 minuten metro!), maar zo heb ik heel fijne plaatsjes leren kennen in de stad. Op die manier leerde ik de stad echt van binnenuit kennen. Fijne cafétjes waar het gezellig praten is, maar eveneens coole plaatsen om te dansen. Dat is het voordeel en het grote pluspunt aan een (hoofd)stad: er is altijd iets te doen, iedereen vindt er zijn goesting en zijn gading: dansvoorstellingen, theaterstukken, debatavonden, exposities, concerten, … Je kunt je geen enkele avond vervelen. Altijd wel een of andere gelegenheid om je gulzige nieuwsgierigheid te temmen en je uiteenlopende interesses te vullen. Brussel is ook de stad waar mensen samenkomen met duidelijke ideeën en straffe dromen. De avonden die we op café zaten, of onze filosofische avonden op kot waren dan ook altijd hartverwarmend. Helaas word je in Brussel ook met je neus op de feiten gedrukt. Wanneer je Brussel Centraal binnenwandelt en je de mensen op hun matras ziet liggen slapen bijvoorbeeld. Brussel is er om je de wereld nog beter te doen begrijpen. Brussel is er om je levensvragen beantwoord te krijgen, maar om evenveel nieuwe vragen te doen rijzen. Brussel is er om verder te denken dan je neus lang is. Brussel is er om je verdraagzamer te maken. Brussel is er om met nieuwe en interessante mensen in contact te komen. Brussel is er om kritischer te worden. Brussel is er om je te raken. Brussel is er om je nieuwe inzichten te geven. Al deze redenen zorgen ervoor dat, ondanks ik niet meer in onze mooie hoofdstad woon, ik nog heel graag naar Brussel terugkeer. Brussel zit onder mijn vel.

 

Woensdag ga ik naar de boekpresentatie ‘Brieven uit Brussel’. In dit boek bundelt Brusselaar, jongerenwerker en politiek filosoof Bleri Lleshi de ervaringen en de verhalen van Brusselse jongeren. Benieuwd wat zij denken over hun stad. Benieuwd hoe zij kijken naar de toekomst en het leven.

Leave a Reply

